Literatur

Auf dieser Seite findest du Literaturhinweise zu Peer Learning und Peer Assisted Learning allgemein sowie themenspezifische Literaturtipps zu unseren Arbeitsschwerpunkten Präsentieren, Schreiben, Lernen und Selbstmanagement sowie der Ausbildung von Tutorinnen und Tutoren.

+ Peer Learning
  • Boud. 2001: Peer learning in higher education. London: Kogan Page.
  • Bruffee, Kenneth A. 2011: Collaborative Learning and the Conversation of Mankind. Cross-Talk in Comp Theory: A Reader, 2011, 395.
  • Bruffee, Kenneth A. 1993: Collaborative Learning. Peer Tutoring and Institutional Change. Baltimore: The John Hopkins University Press, 80-97.
+ Peer Assisted Learning
  • Arendale, D. (1998). Increasing efficiency and effectiveness of learning for freshmen students through supplemental instruction. The role of developmental education in preparing successful college students. Columbia, SC: University of South Carolina, The National Association for Developmental Education and the National Center for Study of the First Year Experience and Students in Transitions.
  • Capstick, S. (2004, January). Benefits and Shortcomings of Peer Assisted Learning (PAL) in Higher Education: an appraisal by students. In Peer Assisted Learning Conference.
  • Capstick, S., & Fleming, H. (2004). The learning environment of peer assisted learning. In Peer Assisted Learning Conference.
  • Capstick, S., Fleming, H., & Hurne, J. (2004, January). Implementing Peer Assisted Learning in Higher Education: The experience of a new university and a model for the achievement of a mainstream programme. In Peer Assisted learning conference (p. 6).
  • Green, A. (2007). Peer Assisted Learning: empowering first year engagement with a formal curriculum through the educative.
  • Green, P. (2011). A Literature Review of Peer Assisted Learning (PAL). National HE STEM Programme Project - Peer Assisted Learning: In and beyond the classroom.
  • Lockspeiser, T. M., O'Sullivan, P., Teherani, A., & Muller, J. (2008). Understanding the experience of being taught by peers: the value of social and cognitive congruence. Advances in Health Sciences Education. 13(3), 361-372.
  • Ody, M. & Carey, W. (2009). Demystifying Peer Assisted Study Sessions(PASS): What...? How...? Who...? Why...?
  • Parkinson, M. (2009). The effect of Peer assisted learning support (PALS) on performance in mathematics and chemistry. Innovations in Education and Teaching International. 46(4), 381-392.
  • Parton, Steve, Noad, Victoria (2013). Special Feature Peer Assisted Learning PAL Leader Training at Bournemouth University: 12 years on and still evolving. The Journal of Pedagogic Development. 2013, 18.
  • Topping, K. J. (2005). Trends in peer learning. Educational psychology, 25(6), 631-645.
+ Wissenschaftliches Schreiben
  • Cordes, Nils. 2016: Schreiben im Biologiestudium. Leverkusen: Barbara Budrich (UTB).
  • Esselborn-Krumbiegel, Helga. 2008 (3. Aufl.): Von der Idee zum Text. Eine Anleitung zum wissenschaftlichen Schreiben. Paderborn, München: Ferdinand Schöningh (UTB).
  • Esselborn-Krumbiegel, Helga. 2012 (2.Aufl.): Richtig wissenschaftlich Schreiben. Wissenschaftssprache in Regeln und Übungen. Paderborn, München: Ferdinand Schöningh (UTB).
  • Frank, Andrea; Haacke, Stefanie; Lahm, Swantje. 2013 (2. Aufl.): Schreiben in Studium und Beruf. Stuttgart/Weimar: J.B. Metzler.
  • Krajewski, Markus. 2013: Lesen Schreiben Denken: Zur wissenschaftlichen Abschlussarbeit in 7 Schritten. Stuttgart.: UTB Verlag.
  • Kruse, Otto. 2007 (12. Aufl.): Keine Angst vor dem leeren Blatt. Ohne Schreibblockaden durchs Studium. 5. erweiterte Auflage. Frankfurt a.M.: Campus Verlag.
  • Lange, Ulrike. 2013: Fachtexte lesen - verstehen - wiedergeben. Stuttgart: UTB Verlag.
  • Scheuermann, Ulrike. 2011: Die Schreibfitness-Mappe: 60 Checklisten, Beispiele und Übungen für alle, die beruflich schreiben. Wien: Linde.
  • Schindler, Kirsten. 2011: Klausur, Protokoll, Essay. Kleine Texte optimal verfassen. Paderborn: Ferdinand Schöningh (UTB)
  • Strulik, Torsten. 2016: Schreiben im Soziologiestudium. Erfolgreich einsteigen in das Denk- und Schreibkollektiv Soziologie. Leverkusen: Barbara Budrich (UTB).
  • Wolfsberger, Judith. 2007: Frei geschrieben. Mut, Freiheit & Strategie für wissenschaftliche Abschlussarbeiten. Wien, Köln, Weimar: Böhlau Verlag.
  • Zukunftsmodell Schreibberatung. 2012. Baltmannsweiler: Schneider-Verl. Hohengehren.
+ Tutorenqualifizierung
  • Kröpke, Heike. 2015: Tutoren erfolgreich im Einsatz. UTB; 4219; Schlüsselkompetenzen. Opladen [u.a.]: Budrich.
  • Tutorenhandbuch. (2000). Hochschulwesen, Wissenschaft und Praxis. Neuwied [u.a.]: Luchterhand.

Setz dich mit uns in Verbindung

peerlearning@uni-bielefeld.de Auf Facebook: https://www.facebook.com/PeerLearningBielefeld

Finde deine/n Lernpartner/in in der Lernpartnerbörse