The term Digital Humanities denotes the application of digital methods to investigate or support the investigation of research questions within the Humanities. Examples are: i.) Digitalisation and annotation of sources (digital editions, data collections and corpora), digitally aided (ii) quantitative and (iii) qualitative methods on digitalized sources
At Bielefeld University Digital Humanities are a quickly developing field, spanning history, linguistics and literature studies. Researchers from central institutions are also involved, especially from the university library. The Competence Center Research Data, which is jointly managed by the library and the IT service centre, is a central contact for this area. Furthermore, the Digital Humanities at Bielefeld are not self-sufficient, but are embedded both in national and international collaborations across different research fields.
Digital Humanities at Bielefeld University see themselves as a set of methods used for theoretical modelling as well as testing and generating hypotheses, all of which are genuine to research questions posed within classical and novel fields of study. It is a research driven endeavour, aiming at promoting digital methods in research areas across the Humanities by serving as a group of experts.
Julia Becker
Wissenschaftliche Mitarbeiterin Professorin Dr. Silke Schwandt
Mitarbeiterin im Projekt eTarDIS : Exploration Temporaler und Räumlicher Daten in immersiven Szenarien
Digital Humanities
Computational Literary Studies
Digital Text Analysis
Metadata Studies
Corpora
Data Humanities Epistemology
Member of NFDI Text+ Scientific Coordinations Committee - Collections
Digital Humanities
Digital History
Digital Text Analysis
Visualizations in the Humanities
Medieval History
Legal History
Speech analysis
Speech technology
Multimodal interaction
Member of NFDI Text+ Scientific Coordinations Committee - Collections
Historische Kinder- und Jugendliteratur ist in digitalen bibliothekarischen Sammlungen national wie international deutlich unterrepräsentiert. Die reichen Bestände an deutschsprachigen Kinder- und Jugendbüchern seit dem 16. Jhd. elektronisch zu erschließen und zugänglich zu machen, eröffnet neue wissenschaftliche Perspektiven auf vergangene kulturelle und ästhetische Dynamiken. Im Rahmen des Workshops Digital Humanities und historische Kinder- und Jugendliteraturforschung, der vom 23.-25.10.2019 an der Universität Bielefeld im ZiF stattfand, tauschten sich Bibliothekar*innen, Kinder- und Jugendliteraturforscher*innen und Informationstechniker*innen über ihre Ideen zu einem gemeinsamen Forschungsprojekt im deutschsprachigen Raum aus (Deutschland, Österreich und Schweiz). Wichtige Grundsteine zum Aufbau eines Kooperationsnetzwerks wurden gelegt und Weichen für eine digital grundierte Forschungspraxis gestellt, die sich theoretischen, systematischen und historischen Fragestellungen im Lichte der Digital Humanities widmet. Gemeinsames Ziel ist die Schaffung eines multifunktionalen Onlineportals, das digitales Archiv und forschungsorientierte Anwendungen miteinander verknüpft und damit einen paradigmatisch neuen Blick auf historische Textwelten erlaubt.