This project aims to fill a research gap that exists in the field of World Englishes (WE) as well as Variational Pragmatics (VP). Taking Namibian English (NamE) as its primary research object, it will construct a pragmatic profile of this African variety of English that characterizes the unique aspects of the pragmatic norms and practices entertained by its speakers. The methodological framework for this endeavour is being developed specifically for the case of Namibia, taking into account its particular linguistic ecology. At the same time, we see our framework as a valuable tool for future research on the pragmatics of WE, one that can be adjusted to the specific parameters of other varieties while maintaining its methodological viability and principles.
PraProNE addresses the following research desiderata: First, it updates the still nascent body on the pragmatics of African Englishes in general and NamE specifically, adding much needed data to the endeavour of compiling a comprehensive account of the pragmatics of Englishes worldwide. Second, in this we pay specific attention to the impact of pragmatic transfer from a variety of first and second languages spoken in Namibia, underlining the relevance of this factor for the pragmatic description of multilingual, post-colonial language ecologies such as found in Namibia. To this end, we are in the process of developing a research methodology that serves these goals by adapting a robust empirical framework to the specific characteristics of the Namibian linguistic ecology, carried out in close collaboration with local research partners. This centrally includes a systematic and synergistic combination of quantitative and qualitative research methods, allowing us to adhere to the principle of contrastivity central to VP while properly taking into account the emic perspective and socio-cultural complexity of the language community in question.
The project started in October 2022.
Third-party funding: DFG – Individual Grants Programme | Project Number: 497900728
Deskription des namibischen Englisch auf allen anderen Ebenen der linguistischen Beschreibung. In diesem Projekt bearbeiten wir einerseits soziolinguistische Fragestellungen zu Sprachgebrauch und Spracheinstellungen auf der Basis einer Fragebogenerhebung und mittels qualitativer Interviews, andererseits gewinnen wir fundierte Erkenntnisse zur Phonetik sowie der Grammatik des namibischen Englischen auf der Basis der aufgenommenen und transkribierten Sprachdaten. Projekt in Zusammenarbeit mit Dr. Sarah Buschfeld und PD Dr. Alexander Kautzsch (Universität Regensburg) sowie mit Prof. Dr. Markus Bieswanger (Universität Bayreuth).
Publikationen zu diesem Forschungsprojekt:
Vorträge zu diesem Forschungsprojekt:
Standards, Margins, New Horizons II. Canons for 21st-century Teaching. Internationale Konferenz an der Universität Bielefeld am 31.03. und 01.04.2022.
Call-for-Papers_New-Horizons_Deadline: 30. Juni 2018
Flyer -Standard s- Margins - New-Horizons; 4./5. April 2019
Plakat - Standard s- Margins - New-Horizons; 4./5. April 2019
Call-for-Papers_New-Horizons-II_Deadline: 01. Juli 2021.pdf
Publikationen zu diesem Forschungsprojekt:
Untersuchung pragmatischer Phänomene des namibischen English im Vergleich mit anderen Varietäten des Englischen. Zunächst auf der Basis des von Klaus Schneider und Anne Barron entwickelten Fragebogens Questionnaire on English Usage (QEU), später aber auch auf der Basis umfassenderer Daten aus Rollenspielen, Focus-Group-Discussions, Interviews, Radio, Korpora u.a., vergleichen wir systematisch Responses to Thanks, Requests, Small Talk u.ä. und können das Verhältnis des namibischen Englisch zu anderen L2-/bzw. Lernervarietäten einerseits und zu L1-Varietäten andererseits und damit pragmatische Besonderheiten des namibischen Englisch beschreiben. Projekt in Zusammenarbeit mit Prof. Dr. Klaus P. Schneider (Applied English Linguistics, Universität Bonn).
Dieses Projekt wird unter 'A Pragmatic Profile of Namibian English (PraProNE): Exploring norms of communicative behaviour in a multilingual ecology' weitergeführt.
Publikationen zu diesem Forschungsprojekt:
Vorträge zu diesem Forschungsprojekt: